cien.png
tlo.gif
naskroty.png
tlo.gif
nag-akt.jpg
poniedziałek, 19 września 2016 21:18

ENERGYLANDIA – wycieczka klas 3tug i 2m2

W czwartek, 8 września, uczniowie klas: 3TUG i 2m2 pojechali do Rodzinnego Parku Rozrywki Energylandia w Zatorze. Wycieczkę zorganizowały wychowawczynie klas: Aneta Adamczyk i Izabela Konopkę. Celem wyjazdu było poszukiwanie ciekawej formy spędzania wolnego czasu, a Zator zapewnia możliwość aktywnego wypoczynku oraz relaks. Kompleks usytuowany jest na obszarze 26 hektarów i oferuje wiele różnych atrakcji. Można tam zobaczyć wiele nowoczesnych i zaawansowanych urządzeń przeznaczonych dla starszych i młodszych gości. Oddaliśmy się się więc karuzelowym szaleństwom - oczywiście w strefie ekstremalnej !. Uczniowie m.in. mogli przejechać się Formuła 1 Roller Coaster,  usiąść na Tsunami Dropie – 40 metrowej Wieży Zrzutu, wziąć udział w wodnej bitwie na łodziach – Splash Battle czy zaliczyć spływ w Kopalni Złota. Najwięcej emocji dostarczyła Apocalipto czyli ogromna ława, która wprowadzana jest w ruch obrotowy po okręgu i wokół własnej osi, a także Aztec Swing, Space Gun oraz Space Booster. Były krzyki radości, ale i przerażenia. Można było zajrzeć do Amfiteatru Colosseo, i Pyramid Illusion, by obejrzeć niesamowite show - pokaz ognia. Było też kino Cinema 7D. Wspaniała zabawa, mnóstwo przeżyć, ekstremalna rozrywka i uśmiech na twarzach – tak można określić nasz wyjazd !

Opiekunowie: Aneta Adamczyk, Izabela Konopka

poniedziałek, 19 września 2016 21:12

Wycieczka do Łosiowa

Minęło lato, przyszła jesień a z nią kolejne Dni Kukurydzy, na które zostaliśmy zaproszeni przez Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego. 15 września 1016 r. uczniowie klas II i IV, kształcący się w zawodzie technik rolnik, pojechali do Łosiowa, aby świętować zakończenie sezonu. Zobaczyliśmy drona, przystosowanego do monitoringu upraw rolniczych, zapoznaliśmy się z ofertą firm pracujących dla rolnictwa a przede wszystkim - obejrzeliśmy poletka doświadczalne z mnóstwem odmian kukurydzy. Dla laika odmiany wyglądały podobnie, ale nasi uczniowie uczyli się rozpoznawać odmiany typu ,,flint” oraz oceniać efekt ,,green stay '' - czyli zdobywali praktyczną wiedzę zawodową.  Młodzi rolnicy z zainteresowaniem wysłuchali wykładów, prowadzonych przez pracowników naukowych. Miło wiedzieć, że nauka próbuje pomóc rolnikom gospodarującym w warunkach niedostatku  wody. Wycieczka mogła się odbyć dzięki uprzejmości pracowników gminnego oddziału ODR, którzy zaoferowali nam bezpłatny przejazd autobusem. Serdecznie dziękujemy!

Elżbieta Bień
Róża Wojszczyk

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauką programowania na kurs e-learningowy w języku angielskim: Programming Essentials in C++. Wymagana chęć nauki, nie trzeba mieć przygotowania z informatyki. I dostęp do internetu. Ale przydałaby się znajomość angielskiego.

szczegóły: prof. Witold Rudolf
sala 113

poniedziałek, 12 września 2016 16:37

Stypendium w USA

Program FLEX 2017/2018
 roczne stypendia w USA dla uczniów klas III gimnazjów i I ponadgimnazjalnych

Program FLEX (Future Leaders Exchange Program) został zatwierdzony przez Kongres Stanów Zjednoczonych w 1992. Jest on całorocznym, w pełni finansowanym przez Departament Stanu USA programem wymiany uczniów szkół średnich, którzy wyjeżdżają do Stanów Zjednoczonych na cały rok szkolny. Od 24 lat w programie FLEX uczestniczyło blisko 25 000 uczniów ze szkół średnich z Europy, Eurazji oraz Azji Środkowej. Celem programu jest promowanie wzajemnego szacunku i zrozumienia pomiędzy obywatelami Stanów Zjednoczonych a mieszkańcami określonych krajów.

W poprzedniej edycji Programu FLEX otrzymaliśmy ponad 1300 zgłoszeń. Po długiej rekrutacji 30 polskich uczniów otrzymało szansę wyjazdu do USA. Nasi stypendyści mieszkają w różnych stanach: od Kalifornii po Północna Karolinę, od Teksasu po Północną Dakotę. Chodzą do różnych szkół średnich, biorą udział w zawodach sportowych, udzielają się w wolontariacie. Ten rok będzie dla nich niezapomniany. Na naszym profilu FLEX Poland można śledzić ich losy.

Program FLEX pokrywa następujące koszty:

  • • Podróż z miejsca zamieszkania do USA (do rodziny goszczącej) oraz powrót z USA
  • • Miesięczne stypendium na własne wydatki
  • • Zakwaterowanie u rodziny goszczącej w USA na okres 1 roku
  • • Program szkolny w amerykańskiej szkole średniej
  • • Szkolenie przedwyjazdowe w Polsce
  • • Ubezpieczenie medyczne (z wyłączeniem stwierdzonych chorób przewlekłych oraz opieki stomatologicznej)


W Programie FLEX może wziąć udział uczeń trzeciej klasy gimnazjum lub pierwszej klasy liceum/technikum, który:

  • • ma polskie obywatelstwo;
  • • urodził się między 01.01.2000 a 31.12.2001;
  • • zna język angielski w stopniu komunikatywnym;
  • • spełnia wymogi dot. uzyskania  wizy USA oraz nie spędził więcej niż 3 miesiące w ciągu ostatnich 5 lat w USA


Więcej informacji: www.americancouncils.pl oraz

Piotr Dobrosz
Poland Country Representative
ul. Oleandrów 6, 00-629 Warszawa, tel.: +48 22 205 06 16,  mob.: +48 530 097 051,  +48 22 205 06 35,  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

niedziela, 11 września 2016 17:22

Uczniowie Rolnika wśród najlepszych !!!

Po raz XIII szkoły ponadgimnazjalne, policealne i pomaturalne oraz uczelnie z województwa opolskiego zmierzyły się w Ogólnopolskim Turnieju w Honorowym Krwiodawstwie pod hasłem "Młoda Krew Ratuje Życie". Tegoroczna edycja była  rekordowa - 42 szkoły, w tym dwie szkoły wyższe, 1500 zaangażowanych uczniów, oddanej krwi 1467 litrów, co w przeliczeniu daje mniej więcej 1 litr na ucznia. Szkoły rywalizowały w trzech kategoriach: promocji honorowego krwiodawstwa, ilości oddanej krwi przez jednego ucznia i ilości łącznie oddanej krwi przez wszystkich uczestników konkursu z danej szkoły. Nasi krwiodawcy zostali wyróżnieni w dwóch kategoriach, oddali łącznie ponad 72 litry krwi. We wrześniu rozpoczęła się kolejna edycja konkursu, wszystkich pełnoletnich uczniów zachęcam do wzięcia udziału.

Katarzyna Pierzchała

W  tym roku szkolnym konkurs pozwoli poznać nam geografię Azji.  Zorganizowanych zostanie pięć etapów. Każdy w kolejnym  miesiącu. Zaczynamy we wrześniu w ostatnim tygodniu. Konkurs będzie polegał na rozpoznaniu na mapie obiektów geograficznych  z następujących kategorii:

  • Wrzesień:  Państwa i największe miasta Azji
  • Październik: Góry, wyżyny i niziny Azji
  • Listopad:  Półwyspy, wyspy i cieśniny Azji
  • Grudzień: Morza i zatoki Azji
  • Styczeń: Rzeki i jeziora Azji

Zapraszamy do udziału wszystkich chętnych uczniów z klas z rozszerzoną geografią
J. Wawrzyniak-Rószczka, G. Dobrzańska

wtorek, 06 września 2016 11:00

UWAGA STYPENDIA !!!

W bieżącym roku szkolnym uczniowie mogą starać się o następujące stypendia:

  1. Stypendium socjalne (szkolne) (termin: do 15 września)
  2. Stypendium Zarządu Województwa Opolskiego „Wspieramy najlepszych” (termin: 12-30 września)
  3. Stypendium Burmistrza Nysy za osiągnięcia naukowe i sportowe (termin: do 15 września)
  4. Rządowy Program „Wyprawka” TYLKO dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (termin: do 15 września)

Pełna informacja o stypendiach i terminach składania wniosków - do pobrania w pliku pdf.

niedziela, 04 września 2016 17:26

I my tam byliśmy...

Dnia 03. września 2016r., uczniowie klasy IIh i IIjg uczestniczyli w tegorocznej edycji Narodowego Czytania poświęconej  „Quo vadis” Henryka  Sienkiewicza. Impreza odbyła się w Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w Nysie z udziałem wyjątkowych gości – członków Bractwa Rycerskiego  i Kurkowego Bractwa Strzeleckiego. Uczestnicy wydarzenia usłyszeli fragmenty „Quo vadis” w wykonaniu Nieformalnej Nyskiej Grupy Teatralnej „Democratica”. O tym, że warto czytać nie trzeba nas przekonywać, a to była ciekawa lekcja literatury i historii.

Agnieszka Pydych-Sobota

W dniu 4 lipca 2016r doszło do bezprecedensowego spotkania branży gastronomicznej reprezentowanej przez pierwszy w Polsce Ogólnopolski Klaster Środowiskowy Branży Gastronomicznej ,,Polscy Liderzy Gastronomii'' reprezentowanego przez Pana Grzegorza Górnika – Akademia Kelnerska, Pana Jarosława Uścińskiego – Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Kuchni i Cukierni, Panią Danutę Richert – ZSG w Rzeszowie, Wojciecha Ożoga – menagera, Jerzego Czaplę – Centrum Szkolenia Barmanów, Ireneusz Jundziłła i Rafała Maneckiego – Portal http://pracawgastronomii.pl – z grupą członków Klastra reprezentującą   szkoły   gastronomiczne   i   hotelarskie.  Dyrektorzy  i  koordynatorzy   szkół z Bieczy, Chełma,  Czudca, Garwolina, Gorzowa Wielkopolskiego, Grodziska Wielkopolskiego,  Hrubieszowa,  Kędzierzyna-Koźla, Krotoszyna,  Legnicy, Lubania, Łowicza, Łukowa, Miętna, Nysy, Olesna, Ostrołęki, Ostrzeszowa, Pilzna, Pyrzyc, Ryglic, Sieradza, Szczytna, Tarnowa, Warszawy, Wojsławic, Wojnicz i Żychlina na wspólnej konferencji, która odbyła się w Zespole Szkół Spożywczo-Gastronomicznych przy ulicy Komorskiej w Warszawie, spotkali się w celu wyłonienia kluczowych tematów współpracy oraz lidera grupy szkół.
Po merytorycznej ocenie propozycji zgłoszonych przez Zarząd Klastra wspólnie podjęto decyzję, że kluczowe tematy współpracy to:

  1. Organizacja praktyk zawodowych dla uczniów (z wyżywieniem i noclegiem);
  2. Akredytacja Klastra dla szkół;
  3. Rozbudowa struktur regionalnych współpraca z hotelami i restauracjami lokalnymi - wzmocnienie pozycji Klastra;
  4. Utworzenie banku używanego wyposażenia gastronomicznego i hotelarskiego;
  5. Organizacja szkoleń, kursów, warsztatów dla uczniów i nauczycieli;
  6. ,,College”, czyli kształcenie uczniów i nauczycieli o wysokim standardzie w szkole mistrzów;
  7. Organizacja wycieczek przedmiotowych do prestiżowych zakładów pracy;
  8. Dostęp do bazy materiałów edukacyjnych dla nauczycieli;
  9. Promowanie działań szkoły poprzez np. zamieszczanie na stronie internetowej oraz profilu facebook kluczowych informacji nadsyłanych przez szkoły;
  10. Organizacja ,,Olimpiady gastronomicznej'';
  11. Wzajemna promocja wszystkich członków Klastra (strona internetowa, znaczek).


Pod koniec spotkania został wybrany Lider grupy na rok 2016 – 2017, a został nim Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im Fryderyka Chopina w Żychlinie, reprezentowany przez dyrektora szkoły Panią Annę Matczak-Gaj.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz sponsorom: Żywiec Zdrój S.A. ,CSB Dystrybucja Herbaty Barnes & Watson, CQB House Sp.z o.o. Naturalne soki,  Coffee Zone Sp. z o.o, Cukiernia Ambasadorska z Rzeszowa, Restauracja Moonsfera z Warszawy, Gastro Magic Service.

Grzegorz Górnik – Koordynator Klastra


Szanowni Dyrektorzy, Drodzy Nauczyciele,
w roku szkolnym 2016/2017 Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych im. Fryderyka Chopina w Żychlinie pełni funkcję lidera Klastra Gastronomicznego. W imieniu własnym, nauczycieli i pracowników naszego Zespołu z okazji zbliżającego się nowego roku szkolnego składam Państwu życzenia sukcesów zawodowych, aby Państwa oddanie, pasja i profesjonalizm w nauczaniu i wychowaniu młodzieży były źródłem satysfakcji, by zawsze niosły ze sobą poczucie spełnienia.
Uczniom życzę, aby zdobywanie nowej wiedzy i kolejnych umiejętności niosło ze sobą radość i owocowało wieloma sukcesami  w nauce, realizacji zamierzeń i spełnienia marzeń. Nowy rok szkolny to rok dużych zmian i wyzwań stojących przed nami. To również możliwość wpływu na zmiany poprzez współdziałanie w ramach Klastra Gastronomicznego.

Mamy nadzieję na dobrą i owocną współpracę, która przyniesie korzyści tym wszystkim, którzy mają wpływ na kształcenie zawodowe młodzieży.

Z wyrazami szacunku
Anna Matczak-Gaj
Dyrektor ZSE-U
w Żychlinie

 Elżbieta Sell
nauczyciel ZSE-U

czwartek, 01 września 2016 20:33

Uroczyste rozpoczęcie Roku Szkolnego 2016/2017

1 września 2016 r. ponownie rozpoczęliśmy naukę w naszej szkole. Wszystkich uczniów przywitał Dyrektor Pan Tomasz Jazienicki. Po wakacjach uczniów i nauczycieli witali również przedstawiciele Starostwa Nyskiego: wicestarosta powiatu nyskiego - pan Piotr Woźniak oraz Naczelnik Wydziału Edukacji i Kultury - pan Kazimierz Darowski. Szczególnie uroczyście powitane zostały klasy pierwsze.

poniedziałek, 11 lipca 2016 15:24

Mapa aktualnych frontów burzowych

Ciekawostka geograficzna: mapa przedstawiająca aktualnie przechodzące fronty burzowe i występujące wyładowania atmosferyczne w Polsce i na świecie. Zobacz:  https://www.lightningmaps.org

 

poniedziałek, 04 lipca 2016 22:58

Miss Plaży 2016

W lipcu br. została wybrana Miss Plaży 2016. Zwyciężyła Natalia Marek, uczennica nyskiego Rolnika. Ma 17 lat i jest uczennicą klasy o profilu biologiczno-chemicznym, w przyszłości planuje studia medyczne. Gratulujemy :)

Łukasz Grzegorzek - absolwent "Rolnika" w Nysie - reżyser, scenarzysta. Robiąc 10 lat spoty ramówkowe dla telewizji nauczył się filmowego warsztatu. Teraz chce się sprawdzić w dłuższej formie. Jego film "Kamper", kręcony był przez 2 lata. Ta polska komedia o współczesnych 30latkach trafi do polskich kin w połowie lipca.

https://www.youtube.com/watch?v=KGgkVlFEi6I

Film jest portretem współczesnych młodych ludzi. Opowiada o parze trzydziestolatków, kiedyś zakochanych w sobie do szaleństwa, dziś zmuszonych do podjęcia decyzji czy kolejny krok w życiu robią razem czy osobno. Mania (Marta Nieradkiewicz) i Kamper (Piotr Żurawski) -  ona: ambitna, pracowita i zdolna, kocha gotowanie i chce poświęcić się swojej pasji na dobre. On: wieczny chłopiec, kpracujący jako tester gier komputerowych i ceniący sobie swoje życie bez większych zobowiązań. Gdy w życiu Mani pojawia się dojrzały mężczyzna (Jacek Braciak), uznany szef kuchni i uosobienie sukcesu, ona zaczyna się zastanawiać, czy pociąga ją jeszcze beztroski urok jej męża. Czy na pewno chce spędzić z nim resztę życia? Kamper musi się ogarnąć, zacznie jednak od romansu z ognistą nauczycielką hiszpańskiego.

film: KAMPER
reżyseria: Łukasz Grzegorzek
scenariusz: Łukasz Grzegorzek, Krzysztof Umiński
obsada: Piotr Żurawski, Marta Nieradkiewicz, Jacek Braciak, Justyna Suwała
zdjęcia: Weronika Bilska
muzyka: Czarny HIFI

 

 

 

 

piątek, 24 czerwca 2016 00:03

Wakacje !

Dziś z ulgą żegnamy Rok Szkolny. Wszystkich nas czeka zasłużony odpoczynek. Szczególnie serdecznie żegnamy uczniów klas maturalnych, którzy zakończyli kolejny etap edukacji szkolnej i podejmą pracę zawodową lub będą kontynuować naukę na uczelniach. Życzymy im samych sukcesów. W trakcie uroczystości Zakończenia Roku Szkolnego wyróżnionym uczniom Dyrektor szkoły wręczył świadectwa, dyplomy i certyfikaty.  Gratulujemy. Witajcie wakacje !!!

Motto na wakacje:
"Cokolwiek potrafisz lub myślisz, że potrafisz, rozpocznij to. Odwaga ma w sobie geniusz, potęgę i magię".

Johann Wolfgang Goethe

czwartek, 23 czerwca 2016 09:02

Wycieczka Gdańsk – Gdynia - Sopot

W dniach 12-15. czerwca 2016 roku odbyła się wycieczka dydaktyczna klas 2TUG i 1m2. Realizację programu wycieczki zaczęliśmy od zwiedzania miejscowości Szymbark. Podziwialiśmy malownicze krajobrazy i poznawaliśmy kulturę Kaszubów. Między innymi „domek do góry nogami”, zobaczyliśmy najdłuższą deskę świata i zasiedliśmy wspólnie przy najdłuższym stole świata. Drugi dzień razem z przewodnikiem  rozpoczęliśmy od wizyty w Katedrze Oliwskiej w Gdańsku, która  jest najdłuższym kościołem cysterskim na świecie. Słynie z organów w postaci poruszających się aniołów, gwiazd i słońca. W katedrze wysłuchaliśmy 20 - minutowego koncertu organowego.  Następnie pojechaliśmy do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku,  udaliśmy się na Starówkę, gdzie zobaczyliśmy m.in. Kościół Mariacki, pomnik Neptuna, Długie Pobrzeże z Żurawiem. Statkiem  popłynęliśmy na Westerplatte. W trzecim dniu zwiedzaliśmy  Hel -  m.in. Fokarium,  które  jest częścią Stacji Morskiej, naukowej placówki terenowej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Największą atrakcją są pokazy karmienia fok, w których wzięliśmy udział. W drodze powrotnej odwiedziliśmy molo w Juracie. W Akwarium Gdyńskim w Gdyni odkrywaliśmy tajemnice podwodnego świata wraz z ponad tysiącem okazów morskich i wodno – lądowych pochodzących z wód bliskich i dalekich. Tuż niedaleko mogliśmy zobaczyć „Dar Pomorza”, a także inne statki, które imponowały swoją wielkością i zdobieniem. Spacerowaliśmy po deptaku Monte Cassino podziwiając Krzywy Domek,  zrobiliśmy wiele zdjęć na Sopockim Molo. W ostatnim dniu naszej wycieczki zwiedzaliśmy Zamek Krzyżacki w Malborku.

Nauczyciele - opiekunowie:
Izabella Konopka, Aneta Adamczyk, Róża Wojszczyk

poniedziałek, 21 września 2015 10:36

Sprzątanie Świata 2015

,Wyprawa poprawa" pod takim hasłem w dniu 18.09.2015r. uczniowie naszej szkoły (klasy I j/g. i II b1), zaopatrzeni w rękawice i worki, zbierali śmieci z terenu wokół szkoły i osiedla Rodziewiczówny. Zaangażowania do pracy oraz dobrych humorów nie popsuł uczniom siąpiący w tym dniu przelotny deszcz.
Zachęcamy wszystkich do współuczestniczenia w działaniach podejmowanych na rzecz czystego środowiska.
Jeśli wiesz gdzie znajdują się dzikie wysypiska śmieci, zgłoś to w odpowiednim UMiG, a odpowiedzialne osoby zajmą się tym problemem.

Grażyna Dobrzańska

1 września 2015 r. znów rozpoczęliśmy naukę w naszej szkole. Wszystkich uczniów przywitał nowy Dyrektor Pan Tomasz Jazienicki, a ustępującej Pani Dyrektor Małgorzacie Leśniewskiej serdecznie podziękował Samorząd Uczniowski. Po wakacjach uczniów i nauczycieli witali również przedstawiciele Starostwa Nyskiego, szczególnie uroczyście powitane zostały klasy pierwsze.

Dnia 10 stycznia 2014 roku w naszej szkole odbył się ogólnopolski konkurs "25 lat działalności Senatu w wolnej Polsce". Konkurs organizowany jest  przez Kancelarię Senatu RP z okazji 25 rocznicy przemian ustrojowych i demokratycznych w naszym kraju, a także pierwszych, wolnych, demokratycznych wyborów do Senatu RP.  Zwycięzcą konkursu na etapie szkolnym  został uczeń klasy 3 a/dz Andrzej Strzałkowski, który zakwalifikował się do etapu okręgowego konkursu.

Życzymy sukcesów na kolejnym etapie konkursu.

Na początku grudnia bieżącego roku pojechałem pierwszy raz na spotkania humanistyczne w Krakowie. Mimo, że wiedziałem, że literatura nie jest moim głównym zainteresowaniem, to jednak uczestnictwo w tych zajęciach okazało się niezwykle rozwijające i ciekawe. Wykłady i warsztaty były prowadzone w bardzo profesjonalny, a zarazem przystępny sposób, który pozwolił w pełni wykorzystać szansę na zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, a przede wszystkim zainteresować wieloma nowymi tematami.

Zwiedzałem Kraków szlakiem Wesela. Było to dla mnie niezwykłe przeżycie, ponieważ w mojej opinii bardzo fascynujące jest „odkrywanie” dawnych wydarzeń w otaczających nas miejscach. Dosłownie nie mogłem uwierzyć, że zdarzenia na których opiera się „Wesele” Wyspiańskiego odbywały się na tych samych ulicach, oraz w tych samych wnętrzach które akurat mieliśmy sposobność oglądać. Niezwykle słuchało się wykładu dr Michała Mizery w połączeniu z niepowtarzalnym krakowskim klimatem. Na pewno wyjątkowym doświadczeniem była możliwość stąpania po scenie Teatru Juliusza Słowackiego, na której to właśnie wystawiano Wesele po raz pierwszy. Później rozmawialiśmy z Michałem Mizerą i Radosławem Stępniem o „Weselu”. Prowadzący pokazali nam kompletnie inny sposób interpretacji „Wesela” niż typowo szkolny.

Uczestniczyłem w wykładzie prof. Andrzeja Borowskiego o humanizmie. Był on bardzo ciekawą analizą definicji, idei i genezy humanizmu. Mogliśmy dowiedzieć się skąd można go wywodzić, jak zmieniało się znaczenie tego terminu i co on faktycznie obejmuje, a w końcu pomyśleć czym humanizm jest w dzisiejszych czasach. Później zwiedzaliśmy Muzeum UJ, mieszczącym się w Collegium Maius. Było to jedno z najbardziej ciekawych muzeów jakie miałem okazję do tej pory zwiedzić. Niezwykle interesujące były zarówno eksponaty, wystawa malarstwa portretowego, jak również zwiedzanie sal, w których odbywają się spotkania rektora i dziekanów. Fakt, że Collegium Maius jest najstarszą częścią UJ, jeszcze bardziej utwierdził mnie w tym, że zwiedzanie Krakowa jest swoistą podróżą w czasie. Po obiedzie rozpoczęliśmy wraz z dr Michałem Mizerą zwiedzanie Katedry Wawelskiej, biorąc ze sobą tekst „Akropolis” Wyspiańskiego. Trzymając w ręku tekst opisujący wygląd katedry sprzed 100 lat, mieliśmy możność oglądać ją dziś oraz wyszukiwać wszelkie podobieństwa i różnice. Zwiedzanie to bardzo pomogło również lepiej zrozumieć dzieło Wyspiańskiego, które wg mnie do prostych na pewno nie należy. Naprawdę fascynujące było oglądanie rzeźb aniołów, które Wyspiański „ożywił” w swoim tekście.

Po zwiedzeniu Wawelu, udaliśmy się bowiem do ostatniego mieszkania Czesława Miłosza. Do tej pory słysząc o sławnych twórcach czułem bardzo duży dystans, który mnie od nich dzieli. Czytając dzieła takich osób zdecydowanie czułem, że ich autorzy są gdzieś daleko, niemal nieosiągalni, że można słyszeć o nich jedynie w telewizji czy czytać w gazecie lub książce historycznej. Wizyta w mieszkaniu Miłosza zdecydowanie przełamała ten schemat myślenia. Dotarło do mnie wtedy, że każdy twórca, artysta czy w ogóle wybitna osoba jest takim samym człowiekiem jak my. Niesamowitym było ujrzeć biurko Miłosza, jego komputer (dosyć mało nowoczesny), bibliotekę… Zrozumiałem wtedy, że człowiek ten tworzył w warunkach niezbyt różnych od warunków panujących w pokoju każdego z nas, że do takiego fenomenu popularności wyniosły go jego zdolności, a chyba przede wszystkim ciężka praca twórcza, aczkolwiek dla niego z pewnością przyjemna. Naprawdę niezwykle słuchało się opowieści dr Agnieszki Kosińskiej o życiorysie i twórczości Miłosza w miejscu, w którym się one odbywały. Kulminacją przeżyć była niewątpliwie możliwość obejrzenia Nagrody Nobla, którą on otrzymał.

We wtorek mieliśmy zajęcia na temat „Akropolis” Wyspiańskiego prowadzone przez prof. Dariusza Kosińskiego. Wbrew temu czego się wcześniej spodziewałem, nie otrzymałem jasnej i klarownej odpowiedzi na pytanie, o czym właściwie jest „Akropolis” i jak należy je interpretować. W zamian za to prowadzący przekonał nas, że dosłownie każdy czytelnik może rozumieć to dzieło na swój sposób, a autor z pewnością chciał, aby nie było ono oczywiste i klarowne, ale zmuszało do myślenia. Nabrałem przez to nieco odwagi w intepretowaniu dzieł literackich, zrozumiałem, że jeżeli ktoś interpretuje je inaczej, aniżeli zostało to powszechnie przyjęte, nie jest to nic złego. Generalnie jednak zrozumiałem, że Wyspiańskiemu nie chodziło o jasne przesłanie, związane ze sprawami narodowymi, ale raczej o podważenie pewnych narodowych przekonań i mentalności. O kolejnym dramacie Wyspiańskiego, a mianowicie „Sędziach” mówiła prof. Ewa Miodonska-Brookes. Było to dzieło równie tajemnicze. Muszę szczerze przyznać, że po tych dwóch wykładach raczej przybyło mi więcej pytań na temat Wyspiańskiego, aniżeli odpowiedzi na nie. Nie czuję się jednak przez to źle, ponieważ podczas tych spotkań uświadomiłem sobie, że mogę przeczytać i zinterpretować te książki we własny sposób, że nie jestem wobec nich bezradny, nawet w sytuacji, gdy nie mam przy sobie osoby, która zajmuję się nimi na co dzień i mogłaby mi udzielić odpowiedzi na moje pytania. Po prostu zrozumiałem, że kontakt z dziełem może być naprawdę osobisty i indywidualny, a nie jest on w żadnym razie gorszy od tego, jaki mamy np. na lekcjach języka polskiego.

Po zajęciach na Wydziale Polonistyki UJ, mieliśmy spotkanie z reżyserem Andrzejem Wajdą. Naprawdę aż trudno opisać słowami to fascynujące spotkanie. Naprawdę nie pamiętam, kiedy miałem możliwość rozmowy z człowiekiem takiego formatu. Było to o tyle fascynujące, że oglądam i naprawdę cenię jego filmy, a wg mnie należy on niewątpliwie do najlepszych polskich reżyserów. Jakże fascynujące było rozmawianie z człowiekiem, którego nazwisko widzi się przeważnie w napisach początkowych jego filmów, oglądanych w telewizji bądź na komputerze. Swoją drogą, naprawdę chyba nie było lepszej okazji zweryfikować wniosków, dotyczących oglądanego filmu, niż poprzez rozmowę z jego reżyserem. Było to naprawdę bardzo rozwijające. Zdałem sobie sprawę, że prowadząc dyskusję na temat filmu Wajdy, nie była ona tylko wymianą zdań, ale naprawdę byliśmy w stanie dojść do tego, „co reżyser miał na myśli” kręcąc film, utwierdziły nas w tym przecież jego własne słowa. Uczestnicząc w rozmowie z Andrzejem Wajdą poczułem, że znalazłem się w sferze, wcześniej dla mnie kompletnie niedostępnej, jak się jednak okazało, wcale tak nie było. Reżyser okazał się naprawdę bardzo miłą i bezpośrednią osobą, która traktowała zarówno nas, jak i nasze pytania bardzo poważnie.

W mojej opinii najciekawsze zajęcia, które odbyły się dnia następnego prowadziła prof. Marta Gibińska oraz ojciec profesor Jan Andrzej Kłoczowski. Muszę przyznać że profesor niezwykle wnikliwie i ciekawie przedstawiła nam „Sen Nocy Letniej” Shakespeare’a. Skłoniła nas abyśmy odczytali ten utwór na nowo. Zrozumiałem dzięki temu, że mimo że „Sen Nocy Letniej” uchodzi za komedię i oczywiście można go tak odczytać to koniecznie nie musi nią być. Zwróciła uwagę, że utwór ten może być o nas samych, o tym w jaki sposób traktujemy miłość i czym ona dla nas właściwie jest. Najbardziej jednak utkwiły mi w pamięci słowa prof. Gibińskiej, które mówiły, że tak naprawdę dramat jest tylko budulcem z którego my sami musimy stworzyć wszystkich bohaterów, wydarzenia, miejsca itd., że sam Shakespeare tworzył swoje dramaty w ten sposób, abyśmy mogli umiejscowić je w dowolnym miejscu i czasie, a są one w rzeczywistości o nas wszystkich, jako o ludziach. Innym zdaniem, które niewątpliwie dodało nam wszystkim odwagi, było to mówiące o tym, że możemy czytać krytyków, ale nigdy nie powinniśmy sądzić, że to co mówią jest mądrzejsze od tego co myślimy my sami. Było to naprawdę wspaniałe zaproszenie do ponownego, samodzielnego czytania dzieł zarówno Shakespeare’a jak również innych pisarzy.

Drugimi zajęciami, które bardzo mi się spodobały były te, prowadzone przez ojca Kłoczowskiego. Interesujące były tym bardziej, że zostały połączone ze zwiedzaniem Klasztoru Dominikanów. Wykład dotyczył filozofii Emmanuela Levinasa, której celem była budowa przyjaźni i miłości między ludźmi. Przeżył on bowiem II wojnę światową i poznał wszystkie jej okropieństwa. Po jej zakończeniu starał się zrozumieć jak człowiek może być zdolny do takiego barbarzyństwa, jakie miał okazje widzieć podczas wojny, oraz myślał co można zrobić, aby już nie doszło do podobnych wydarzeń. Uznał, że swoją filozofię musi oprzeć na trwałych zasadach moralnych, aby nie mogła ona ulec zniszczeniu. Bardzo ważną rolę w filozofii Levinasa odgrywała twarz bezbronnego człowieka, która zawsze ma mówić patrzącemu na nią: „Nie zabijesz mnie”. Uważam, że jego poglądy są uniwersalne i w gruncie rzeczy niezmienne, oraz aktualne, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy jakże często stajemy przed trudnymi wyborami, jak choćby wyborem kierowania się naszymi osobistymi interesami, a pomocą innym ludziom.

W czwartek szczególnie utkwiły mi w pamięci dwa spotkania. Pierwsze prowadził dr hab. Kan Kiełbasa. Rozmawialiśmy na nim o roli pośredników, głównie w mitologii greckiej, ale również w religii chrześcijańskiej. Było to o tyle ciekawe, że nie jest to temat powszechnie podejmowany, choćby na lekcjach historii, a szczególnie ważny dla życia starożytnych Greków. Uważali oni bowiem, że nie są w stanie bezpośrednio komunikować się z bogami, tylko potrzebują do tego pośredników. Były nimi niektóre bóstwa, jak np. Eros, oraz filozofowie. Interesująca była przedstawiona definicja filozofa. Filozofem jest bowiem człowiek, który może nie mieć mądrości, ale pragnie do niej dążyć. Analizując temat pośredników w religii starożytnej Grecji, opieraliśmy się m.in. na „Uczcie” Platona. Z kwestii które szczególnie zainteresowały mnie na tych zajęciach, była ta dotycząca ewolucji pojęcia „demon”. W starożytnej Grecji terminem tym określano generalnie wszystkie duchy i nie miało ono żadnego negatywnego wydźwięku, zmieniło się to jednak w miarę rozwoju chrześcijaństwa. W nim rolę pośredników pełnią anioły. Drugie spotkanie w tym dniu prowadził prof. Kazimierz Korus z Instytutu Filologii Klasycznej UJ. Na początku rozmawialiśmy o tym, co Tukidydes wniósł do nauki historycznej, o najważniejszych zasadach jakimi się kierował w pracy naukowej, tzn. dążył do poznania prawdy, opierał się na źródłach, kierował się krytycyzmem oraz przedstawiał różne opinie, łączył on przyczyny ze skutkami, oraz odrzucił boską interwencję w historię. Generalnie temat spotkania brzmiał „Wolność w demokracji ateńskiej”. Omawialiśmy go w oparciu o główne dzieło Tukidydesa – „Wojna peloponeska”. Kazimierz Korus przedstawiał nam ewolucje ustroju Aten, głębokie reformy Solona, jak choćby uwolnienie obywateli Aten od długów, czy wprowadzenie sykofancji, tzn. zasady w myśl której obywatele zobowiązani są donieść władzy o popełnianych przez innych przestępstwach. Reformy Solona przyczyniły się do zbudowania wśród Ateńczyków poczucia, że państwo się nimi opiekuje, że są bezpieczni, nie mogą zostać sprzedani w niewolę za długi. Z drugiej strony zasada sykofancji spowodowała falę donosów, ponieważ w przypadku, gdy jeden z obywateli chciał nielegalnie sprzedawać żywność za granicę (wprowadzono na to zakaz, z powodu braku żywności w kraju), ten który na niego doniósł otrzymywał około 10% wartości nielegalnego towaru jako wynagrodzenie. Aby powstrzymać falę donosów wprowadzono zasadę, że należy udowodnić komuś, że złamał prawo, oraz wpłacić wadium (pewną sumę pieniędzy), które można stracić jeżeli donos okaże się fałszywy. Mimo to Grecy zaczęli tworzyć „związki” donosicieli, co rozkładało ryzyko związane ze stratą wadium.

Tegoroczne spotkania humanistyczne w Krakowie bardzo mi się podobały. Tym co najbardziej wyróżniało je od innych, była wprost niesamowita atmosfera, którą niewątpliwie tworzył Kraków. Niezwykłe było ułożenie programu w ten sposób, że dosłownie wszystko się ze wszystkim idealnie łączyło – „Wesele” z Katedrą Mariacką i „Rydlówką”, „Akropolis” z Wawelem itd. Spotkania te nie były tylko głębszym poznaniem twórczości Wyspiańskiego, sztuki Młodej Polski, czy wielu innych kwestii, ale dosłownym „zanurzeniem” się w te zagadnienia i czasy, poznaniem ich bezpośrednio, ujrzeniem na własne oczy, a nawet dotknięciem. Były okazją do zarówno teoretycznego poznania pewnych zagadnień, ale również praktycznego ich doświadczenia poprzez zwiedzanie najważniejszych miejsc Krakowa. Wszystko to składało się w jedną, niezwykłą całość. Myślę że warsztaty te wiele wniosły do mojego życia i spojrzenia na świat. Miałem na nich zarówno okazję do zdobycia nowej wiedzy, poznania głębiej wielu problemów, którymi wcześniej się zbytnio nie interesowałem, „odkrycia” na nowo, jak fascynująca może być twórczość Wyspiańskiego, oraz jak bardzo i widocznie łączy się z różnymi miejscami.

Andrzej Strzałkowski, klasa IIIa/d

wtorek, 19 listopada 2013 21:31

Prelekcja Daniela Palimąki

Dnia 14 listopada 2013 r. w ZSiPO gościliśmy Pana Daniela Palimąkę - radnego powiatu nyskiego oraz asystenta Marszałka Województwa Opolskiego.
Pan Daniel wygłosił prelekcję dla młodzieży nt.
"Organizacje pozarządowe szansą na skuteczną budowę społeczeństwa obywatelskiego – aktywność publiczna młodzieży"
Prelegent przybliżył zakres tematyczny z następujących zagadnień:
- co to jest organizacja pozarządowa,
- cele organizacji pozarządowych,
- rodzaje organizacji pozarządowych,
- co to jest wolontariat,
- co to jest stowarzyszenie.
Podczas prelekcji młodzież zadała wiele ciekawych pytań dotyczących działalności organizacji pozarządowych.

Joanna Komar

piątek, 15 listopada 2013 14:46

Sukces Wojciecha Gruchota

Miło nam poinformować, iż

uczeń klasy 2 bch Wojciech Gruchot

zakwalifikował się do 1 części etapu okręgowego

Olimpiady Chemicznej.

Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w dalszej rywalizacji!

W dniu 28 października 2013 roku w auli Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie odbyła się pierwsza z cyklu sesji popularnonaukowych promujących zdrowy styl życia wg programu "SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE". Pierwsze prezentacje dotyczyły diet i zostały przygotowane przez klasę II TUG, która chciała przyczynić się do realizacji programu. Głównym celem programu jest promowanie zdrowego stylu życia na co dzień. Promowanie zmiany nawyków żywieniowych oraz stylu życia. Ukształtowanie wśród uczniów postaw prozdrowotnych.  Szczególnym gościem pierwszej sesji była pan Marta Misiarz- dietetyk z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Uczniowie klasy II TUG przygotowali szereg prezentacji związanych z dietami. Głównym źródłem wiedzy uczniów był Internet-czyli pierwsze miejsce w, którym młodzi ludzie szukają informacji na temat diet. Uczniowie rozwinęli pojęcie diety i przedstawili to co kryje się pod nią w obecnych czasach. Poza tym podzielili diety na zdrowotne i odchudzające. Przykładową dietą zdrowotną omówioną podczas prezentacji była dieta śródziemnomorska. Jednak to na diety odchudzające uczniowie chcieli zwrócić szczególną uwagę ponieważ  najważniejszym problemem
z jakim borykają się młodzi ludzie jest nadwaga, która prowadzi do licznych problemów zdrowotnych. W konsekwencji młodzi ludzie są zmuszeni korzystać z licznych diet specjalistycznych takich jak dieta wątrobowa czy cukrzycowa. Diety te są zawsze wprowadzane pod kontrolą lekarza. Uczniowie, którzy cierpią na nadwagę sięgają po diety odchudzające takie jak dieta kopenhaska, dukana czy dieta płaskiego brzucha-bardzo często nie zdając sobie sprawy z faktu, że diety odchudzające również należy przeprowadzać pod kontrolą specjalisty. Podczas sesji została omówiona dieta płaskiego brzucha jako przykładowa dieta wyżej wymieniowej grupy.
Po prezentacjach o komentarz została poproszona pani dietetyk Marta Misiarz. Pani Marta wyjaśniła jakie błędy popełnili uczniowie podczas przygotowywania prezentacji co więcej zwróciła uwagę na fakt, że wszyscy młodzi ludzi popełniają bardzo często podobny błąd- ponieważ pierwszym miejscem gdzie uczniowie szukają pomocy jest Internet. Pani dietetyk wyjaśniła również na czym powinno polegać korzystanie z diet oraz z jakich diet młodzi ludzie nie powinni korzystać. Poza tym podczas swojej wypowiedzi pani Marta przedstawiła szereg negatywnych skutków jakie mogą wystąpić podczas niewłaściwego korzystania z diet- zwykle bez kontroli specjalisty. Podczas wystąpienia pani Marta Misiarz przekazała, gdzie uczniowie mogą znaleźć pomoc specjalistów oraz wyjaśniła, która z diet może być używana przez uczniów- jako tak zwana alternatywa zdrowej diety.

wtorek, 15 października 2013 15:04

Dzień Edukacji Narodowej - Akademia

„Nie ma nic wartościowszego od dobrze kierowanej myśli”

Ta właśnie myśl przewodnia towarzyszyła uroczystej akademii, która odbyła się 11. października br. w auli ZSiPO z okazji Dnia Komisji Edukacji Narodowej.

Zaprezentowany montaż słowno-muzyczny łączył w sobie treści skłaniające do refleksji nad istotną rolą edukacji w życiu człowieka i szczególną misją, jaką powierzono do spełnienia w niej nauczycielowi, oraz elementy taktownego humoru – coraz rzadsze, a tak ważne i potrzebne we współczesnej dobie.

poniedziałek, 14 października 2013 14:47

Galopem po zdrowie

W sobotę 12 października 2013 r. uczniowie Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych wybrali się do Stadniny Koni "Antoniówka" w Mańkowicach. Celem wycieczki było promowanie jazdy konnej jako aktywności mającej nieoceniony, pozytywny wpływ na zdrowie. Uczniowie mieli możliwość w praktyczny sposób dowiedzieć się jak wygląda opieka i pielęgnacja koni.

piątek, 27 września 2013 15:10

Rajd Integracyjny

27 września 2013 w ZSiPO odbył się RAJD INTEGRACYJNY KLAS PIERWSZYCH, którego organizatorem była klasa II TŻR – zeszłoroczni zwycięzcy. Uczestniczyło w nim ok. 300 uczniów wraz ze swoimi wychowawcami.

Od godziny 8. 00, co kilka minut spod budynku szkoły wychodziła na trasę kolejna grupa uczniów (wg wcześniej wylosowanej kolejności). Klasy otrzymały na starcie listę konkurencji oraz mapkę z wyznaczoną trasą, która kierowała uczestników przez, Górną Wieś, Fort Wodny, Park Miejski. Na trasie czekało na nich 8 konkurencji m.in. ubicie piany w jak najkrótszym czasie, sznur z jak największej ilości ubrań, quiz o szkole i wiele innych, na których każdy mógł spróbować swoich sił.
Po powrocie do szkoły na uczniów czekał ciepły posiłek. Tutaj również musieli zaprezentować wcześniej przygotowany program artystyczny. Zwycięzcami tegorocznego Rajdu została klasa I m1 – przyszłoroczni organizatorzy. Drugie miejsce – Ih i trzecie – ITUG.
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy, uczestnikom dziękujemy za dobrą zabawę, kadrze WF-u i nauczycielom za opiekę i dopilnowanie porządku.

Organizatorzy

Strona 22 z 22